0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;} table.MsoTableGrid {mso-style-name:Tabelraster; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; border:solid black; mso-border-themecolor:text1; border:1.0pt; mso-border-alt:solid black; mso-border-themecolor:text1; mso-border-alt:.5pt; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-border-insideh:.5pt solid black; mso-border-insideh-themecolor:text1; mso-border-insidev:.5pt solid black; mso-border-insidev-themecolor:text1; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;}
Want rechtvaardiging door God wordt daarin geopenbaard,
uit geloof tot geloof,
Genade en rechtvaardigheid. Grote thema’s in de christelijke leer. Paulus schrijft er over in menige brief van hem. Maar nergens doet hij dat zo systematisch en zo samenhangend als in zijn brief aan de Romeinen. Geen wonder dan ook dat heel wat iconen uit de geschiedenis van het christendom juist door deze brief geraakt werden. Het is niet overdreven om te stellen dat de brief van Paulus aan de Romeinen – uit 58 na Christus en geschreven vanuit Korinthe – de basis van de christelijke leer bevat en door de eeuwen heen kerkhistorisch een grote rol gespeeld heeft. Maarten Luther is daarvan een voorbeeld. Het voor hem beslissende licht in het geloofsleven moet hij bij het nauwkeurige bestuderen van de Brief aan de Romeinen gekregen hebben: De mens bereikt de gerechtigheid alleen door de genade van God, niet door de goede werken (Rom. 1, 17): Want de rechtvaardigheid Gods wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof; gelijk geschreven is: “Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven.”
En recenter Karl Barth. Tegen de in zijn tijd (en nog steeds!) populaire liberale geloofsopvatting in, stelde Barth dat de moderne theologie God compleet vergeten was. Het christelijk geloof was vergeten dat het nu eenmaal een schandaal vormde; en was zich gaan schamen voor haar boodschap. Het geloof was verwaterd. Schurkte veel te veel aan tegen het humanisme dat God zag als een metafoor voor alles wat edel, hooggestemd en nastrevenswaard was. Barth verzet zich daar vierkant tegen in zijn Römerbrief.
Opmerkelijk is dat Paulus zijn brief schrijft aan een christelijke gemeente die hij niet zelf stichtte en waar hij – op het moment van schrijven – ook niet geweest was. Paulus schrijft zijn brief zo’n 2000 jaar geleden, geïnspireerd door Gods geest. Had Paulus Rome wel bezocht, dan was deze grondslag van het christelijk geloof misschien wel nooit geschreven!
Paulus zag Gods licht op weg naar Damascus. Hij werd er letterlijk een aantal dagen blind van. De Waarheid die hij toen in Eigen Persoon ontmoette beschrijft Paulus in zij brief aan de Romeinen. Hij doet dat als Paulus, dienaar van Christus Jezus, als geroepen apostel afgezonderd voor het evangelie van God Paulus vertelt door wat God hem laat zien. Omdat hij niet anders kan. Van de Waarheid van het evangelie getuigt hij. Nergens en op geen enkele manier zwakt hij de boodschap af of probeert hij die in overeenstemming te brengen met de filosofische opvattingen die toen bon ton waren. Het gaat over niks en niemand anders dan over de aangestelde Zoon van God in kracht vanuit de opstanding van doden: Jezus Christus, onze Heer. Sinds de opstanding wordt het evangelie wereldwijd verkondigd.
Wij lezen met eenentwintigste-eeuwse ogen deze brief. Om de tekst van Paulus goed te begrijpen is het lezen van meerdere vertalingen naast elkaar raadzaam (of nog beter: download de Interlinear Scripture Analyzer: http://www.scripture4all.org/ en lees welke woorden in de grondtekst worden gebruikt).
NBV |
HSV |
Telos |
Naardense bijbel |
Hij heeft mij de genade geschonken apostel te zijn, opdat ik omwille van hem aan alle volken gehoorzaamheid en geloof zou verkondigen – ook aan u, die geroepen bent door Jezus Christus. |
Door Hem hebben wij genade en het apostelschap ontvangen tot geloofsgehoorzaamheid onder alle heidenen, ter wille van Zijn Naam, waartoe ook u behoort, geroepenen van Jezus Christus. |
..door Wie wij genade en het apostelschap ontvangen hebben voor zijn naam, tot geloofsgehoorzaamheid onder alle volken, tot welke ook u behoort, geroepenen van Jezus Christus |
…door wie wij genade hebben ontvangen en apostelschap voor geloofsgehoorzaamheid, vanwege zijn naam, onder alle volkeren, onder wie ook gij geroepenen van Jezus Christus zijt,- |
Vers vijf en zes van hoofdstuk 1 (hierboven) laten zich soms wat lastig begrijpen: moet het evangelie ook verkondigd worden aan de gelovigen in Rome zelf, zoals de NBV lijkt te zeggen? De drie andere vertalingen spreken van geloofsgehoorzaamheid onder alle volkeren, waartoe ook de Romeinse gelovigen geroepen zijn. Paulus brengt hier het ontvangen van genade (“geroepen”) in relatie met het geven van uitvoering daaraan (“geloofsgehoorzaamheid”). En tot die gehoorzaamheid is niet alleen Paulus geroepen, of al de toenmalige gelovigen in Rome. Wij allemaal zijn geroepen tot die geloofsgehoorzaamheid. Wij zijn geroepen om de eeuwige, onveranderlijke en onverwaterde Waarheid van het christelijk geloof in ons hart te sluiten en te verkondigen. Alleen dat geloof doet ertoe: niet het behoren tot een (uitverkoren) volk, niet het volgen van een humanistische ethiek of een lauwe kerkelijkheid die de oren te veel laat hangen naar het verstand van de ‘wereld’.
zoals geschreven staat:
‘maar de rechtvaardige zal leven uit geloof’ (Hab. 2,4).