Preek zondag 10 augustus 2014


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

mijn genade is voor jou genoeg;

Jacob is in de bijbel de derde aartsvader, na zijn grootvader Abraham en zijn vader Isaäk. In de hoofdstukken 25 t/m 50 van het Bijbelboek Genesis staat Jacobs volledige levensgeschiedenis beschreven.

De geboortegeschiedenis (Gen. 25: 19 – 26) is een opmerkelijk verhaal. Met een aantal onverwachte wendingen.

Abraham had de belofte van God gekregen dat hij zou uitgroeien tot een groot volk. Als de realisatie daarvan op zich laat wachten – Abrahams vrouw Sara is onvruchtbaar – verwekt Abraham een kind bij Hagar, een dienstmeid. Gods bedoeling was dat echter niet; God geeft daarna Isaäk als zoon aan Sara en Abraham.

Isaäk trouwt met Rebecca. En de geschiedenis lijkt zich te herhalen. Ook Rebecca blijkt namelijk onvruchtbaar. Daar hebben beide echtgenoten veel verdriet van. Isaäk bidt tot God, en die laat zich door hem verbidden. Rebecca wordt zwanger.

Rebecca beleeft aan haar zwangerschap niet veel plezier. Het is een zwangerschap met problemen. Rebecca merkt dat er iets niet in orde is. Er is iets onheilspellends aan de gang in haar: De zonen slaan in haar binnenste tegen elkaar aan en zij zegt: als het zo gaat, 
waarvoor dien ik eigenlijk?- Rebecca vraagt God om raad, zoals haar man Isaäk dat eerder al deed toen Rebecca onvruchtbaar bleek.

En Rebecca krijgt antwoord: ze is zwanger van een tweeling. Die zullen beiden uitgroeien tot een groot volk: Gods belofte aan Abraham geldt beide zonen van Isaäk. En al voor de geboorte kondigt God aan dat er strijd zal zijn tussen de beide broers: het ene volk zal sterker zijn dan het andere en de meerdere zal de mindere dienen.

Nog voor de geboorte maakt God zijn keuze bekend. En die keuze gaat in tegen alles wat toentertijd normaal was. Het eerstgeboorterecht was onaantastbaar. Maar hier wordt daarvan afgeweken. Is dat omdat de ene broer beter handelde dan de ander? Welnee: ze moesten nog geboren worden! Gods keuze had niks te maken met prestatie, of met afkomst. Als God van tevoren zegt langs welke weg zijn zegen loopt volgt Hij geen menselijke voorkeuren. God is niet vanzelfsprekend.

Gods keuze is altijd gebaseerd op genade. Gods weg naar de uiteindelijke redding van de wereld loopt uit op Jezus Christus. En God verkiest die weg via Jacob te laten lopen en niet via Esau. Volkomen onverwacht. Zoals genade ook volkomen onverwacht is. God koos later Saul als eerste koning, uit de kleine en onbelangrijke stam van Benjamin. En toen er een opvolger voor Saul moet komen werd dat David. Maar bij de voorstelronde die zijn vader voor de profeet Samuel organiseerde was David compleet over het hoofd gezien. Die kon het gewoon niet wezen!

God koos een klein en onbelangrijk volk tot het zijne. En Jezus koos voor tollenaars en publieke vrouwen.

Als Abraham op een dood spoor staat, volgt God niet de keuze voor Hagar. En hier gaat God de eerstgeborene Esau voorbij. En dat is Gods genade: Hij kiest en bereikt zo zijn doel.

Nu is er een kans dat wij dan ook het hoofd maar in de schoot leggen. Als God kiest, wat zullen we ons dan nog druk maken. Dan kunnen we niet anders doen dan afwachten, in lijdzaamheid, toch? Als het voor de ander is, maak jij immers geen kans?

Maar het is juist een beroep op ons om de Here te vertrouwen. Het gaat erom dat je je overgeeft aan zijn genade.
Juist in de geschiedenis van Jakob en Esau wordt zichtbaar hoe groot de verleiding is wel zelf de zaken in eigen hand te houden. Dat is ontzettend herkenbaar. We willen het liefst dat God ons aanvaardt op grond van onze prestaties, onze goede wil, ons fatsoenlijke leven. Daar zou God rekening mee moeten houden.
Maar de Here zegt: Ik kies om mijn eigen redenen. En ik vertel je het evangelie van genade. Het evangelie van mijn Zoon Jezus Christus. Verlossing die voor de volle honderd procent bij Mij wegkomt. Daar heeft geen mens iets aan toe te voegen. Daarom vertel Ik in mijn Woord van mijn verkiezende liefde. Dat evangelie is voor iedereen. Wanneer je die liefde vertrouwt, wanneer je in Mij gelooft, word je behouden.

want de kracht wordt in zwakheid volbracht!