Preek zondag 30 maart 2014


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-ansi-language:NL; mso-fareast-language:EN-US;}

Want sinds hij gestorven is, is hij gestorven voor de zonde,

– eens-en-voor-al;

We lezen de geschiedenis van Kaïn en Abel, uit Genesis 4 (: 1 – 11). Nou ja, een stukje van die geschiedenis dan, daar waar het gaat om het offer dat beide broers brengen. Wie Genesis 4 leest en het daarbij laat komt toch met een vraagstuk te zitten. Wat was het verschil tussen de broers? Beide broers brachten een offer aan de Heer. Dat was goed, hun hart ging naar God uit. Het verschil zit in het offer. Kaïn gaf van de vruchten van het land, een onbloedig offer en Abel gaf een lam, hij liet bloed vloeien. Dan lezen we in Genesis 4: 4: de Ene slaat acht op Abel en zijn broodgift. Op Kaïn en zijn broodgift heeft hij geen acht geslagen; Waarom maakte God dat onderscheid? Dat stuk van de geschiedenis komt eerst aan de orde in Hebreeën 11: 4: In geloof heeft Abel een overvloediger offerande dan Kaïn gebracht aan God; dáárdoor is van hem betuigd dat hij een rechtvaardige is, toen God daarvan getuigenis gaf bij zijn gaven; daardoor spreekt hij nog nadat hij gestorven is.

Abel krijgt hier een groots getuigenis mee van God. Abel is rechtvaardig en hij offert op grond van zijn geloof. Hij offert in volkomen afhankelijkheid. Niet Abel zelf komt hier op de eerste plaats, maar God aan Wie het offer is opgedragen. Abel begreep de noodzaak en de zin van het offer. Het ging hem om God and God alone.

Bij Kaïn lag dat anders. Zijn offer heeft meer iets van eigen verdienste. Het heeft er iets van dat God toch wel een beetje blij mag zijn met Kaïns offer. En eigenlijk ook wel iets verplicht is aan Kaïn.

Beide broers merkten kennelijk meteen hoe God tegen hun offer aankeek. Abels offer werd geaccepteerd, dat van Kaïn niet. En Kaïn wordt razend van woede. “Waarom ben jij nou zo kwaad?” vraagt God hem. “Handel je goed, dan kun je iedereen toch recht in de ogen kijken? Handel je daarentegen slecht, dan ligt de zonde op de loer, begerig om jou in de greep te krijgen; maar jij moet sterker zijn dan zij.” God noemt Kaïns boosheid geen zonde.

 

Kaïn laat zich niet waarschuwen. Hij neemt zijn broer mee het veld in en slaat hem uit pure woede dood. Als boosheid je de baas wordt, brengt ze onherroepelijk zonde voort.

Laat God dan ter plaatse Kaïn aan zijn lot over? Wil God niks meer van hem weten? Niks van dat al. God spreekt Kaïn aan met twee vragen:

· Waar is je broer? God geeft hem alsnog de mogelijkheid tot schuldbelijdenis. Kaïn ontkent ook maar iets te weten, en ontkent dat hij ook maar enige zorg voor zijn broer zou moeten hebben. Hij verschuilt zich achter een schampere leugen: mij onbekend; ben ík mijns broeders hoeder? Meteen stelt God zijn tweede vraag:

· Wat heb je gedaan? En God geeft zelf meteen het antwoord: stromen bloed van je broeder schreeuwen mij toe van de bloedrode grond!- En God komt met Zijn oordeel: Kaïn moet als een zwerver de wereld door. Hij zal de geborgenheid van Gods aanwezigheid moeten missen.

Stelt God u ook wel eens zulke indringende vragen? Vragen waarbij je een eerlijk antwoord niet kunt ontlopen. Waarbij je je er niet met een jantje-van-leiden (verkopen van loze beloften) vanaf kunt maken? Laten we eerlijk zijn voor onszelf: bij zulke vragen van God gaat het ergens om!

Deze gebeurtenis staat aan het begin van de geschiedenis van de mensheid. Veel veranderde er niet gedurende al die jaren. Er waren mensen die elkaar naar het leven stonden. En er waren in Israel duizenden en duizenden offers om al de zonden te bedekken.

En al die duizenden offers wezen vooruit. Vooruit naar dat ene offer dat alle offers zou omvatten. Dat aan de offers een einde zou maken. Omdat dat ene offer niet de zonde bedekte, maar de zonde wegdeed. Uitwiste. Eens en voor altijd.

De geschiedenis is geschreven tot voorbeeld voor ons. We herdenken elke zondag samen dat Christus in absolute vrijwilligheid het ultieme offer bracht door voor ons tot zonde te worden gemaakt.

En de eeuwigheid – zonder einde – zal nodig zijn om de lof en de grootheid te zingen van Hem die Zijn leven voor ons gaf. En onze zonden wierp in de diepten der zee (Micha 7: 19)! Onvindbaar.

sinds hij leeft, leeft hij voor God.