Preek zondag 3 november 2013


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

‘alles wat over mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de profeten en de psalmen, moet worden vervuld!’

De bijbel heeft verschillende passages waar het om tijd en/of plaats gaat. Passages ook waarin in het Oude Testament wordt verwezen naar Christus. Omdat alles in de bijbel wijst naar Gods zoon. Zo klinkt het in Genesis 1: 3 Dan zegt God: kome er licht!- en er kómt licht. Majestueuze woorden waarin Gods scheppingsmacht ten volle openbaar wordt. Maar evenzeer majestueus omdat het verwijst naar Johannes 8: 12: Als Jezus dan weer tot hen spreekt zegt hij: ik ben het licht der wereld, wie mij volgt zal niet wandelen in het duister, nee, die zal het licht des levens hebben.

In Genesis 3 lezen we over de zondeval. Op dat moment bliezen wij mensen de brug naar de hemel op. Maar als Noach nagaat of de overstroomde aarde al weer wat bewoonbaar wordt, komt de vredesduif aanvliegen. Op een soortgelijke tijd. En in de avond is Jezus in de hof van Gethsemane, waar hij alleen zijn strijd moet doorworstelen. Zijn discipelen slapen. Of zoals het basrecitatief ‘Am abend da es kühle war’ uit de Matthäus Passion het (in de vertaling van Ria Borkent) zegt:

Bij avond in de koele tuin viel Adams paradijs in puin. Bij avond viel de redder op zijn knieën, bij avond kwam een duif aanvliegen met een olijfblad in haar snavel. De mooiste tijd! Volmaakte avond! Vrede met God is er nu dag en nacht, want Jezus heeft zijn kruis volbracht. Zijn lichaam komt tot rust. Kom, zeg ik zachtjes, ga gerust, ga, laat je toch de dood van Jezus schenken in zegenrijk en kostbaar nagedenken.

In Genesis 3 (:21) is er sprake van een dierlijk offer: Dan maakt de Ene, God, voor roodbloedige Adam en voor zijn vrouw mantels van huid en kleedt hen aan. Om Adam en Eva in hun naaktheid voor God te bedekken is er kennelijk een offer nodig.

Dat offer verwijst naar Genesis 22, waar Abraham de opdracht krijgt zijn zoon als opgangsgave te doen opgaan op een van de Bergen die ik je zal zeggen. We kennen de geschiedenis. God grijpt in en laat het offer van Isaäk niet doorgaan. Want Abraham had tegen zijn zoon gezegd (: 8) God ziet het voor zich, het lam voor een opgang, mijn zoon!-

En God zag dat voor zich: Lukas 23: 44 – 47:

Het is reeds ongeveer het zesde uur als duisternis valt over heel de aarde, tot aan het negende uur, doordat de zon geen licht meer geeft. Het voorhangsel van het tempelschip scheurt middendoor. Zijn stem verheffend met grote stem zegt Jezus: Vader, in jouw handen beveel ik mijn geest! (Ps. 31,6) En dat gezegd hebbend, geeft hij de geest. Toen de overste over honderd zag wat er geschiedde, heeft hij God verheerlijkt en gezegd: waarlijk, deze mens is een rechtvaardige geweest!

En nog een geografisch aspect. Abraham moest Isaäk offeren in het land van de Moria,- uitzichtsberg;

De tempelberg – of de berg Moria – is een heuvel in het oosten van de oude stad van Jeruzalem. David kocht ere en stuk grond waaraan de bijbel refereert als ‘de berg Moria van Arauna.’ En in 2 Kron. 3: 1 lezen we dat Salomo de berg Moria binnen de stadsmuren van Jeruzalem heeft getrokken. Hij bouwde daar de tempel.

Dan is dus de plaats waar Abraham Isaäk moest offeren ook de plaats waar later de tempel stond. En nog weer later de plaats waar de Heer Jezus werd veroordeeld, voordat hij op korte afstand daarvan zou worden terechtgesteld.

De geschiedenis loopt God niet uit de hand. Gods plan lag al lang vast voordat de aarde werd geschapen. Dat blijkt uit heel de bijbel. Voor wie het zien wil zijn de verbanden duidelijk.

En uiteindelijk staat alles in het licht van Christus komst op aarde, van Zijn lijden en sterven voor de wereld. De bijbel heeft geen ander thema dan dat.

En beginnend bij Mozes en bij alle profeten, legt hij hun uit

wat in alle geschriften over hem gaat.