Preek zondag 17 februari 2013


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

Ik bouw op U, 
mijn schild en mijn verlosser

De strijd van de Heer

 

In zijn leven hier op aarde streed de Heer Jezus met satan. Hebr. 2: 14: Daar dan de kinderen deelhebben aan bloed en vlees was ook hij die op vergelijkbare wijze deelachtig, opdat hij door de dood de machthebber van de dood – dat is de duivel – zou bedwingen. En in Kol 2: 15: Hij heeft de overheden en de gezagsdragers uitgekleed en vrijmoedig te kijk gezet en in hem over hen getriomfeerd.

In de bijbel zien we een aantal parallellen die ons aan de strijd tussen Jezus en satan doen denken. David trad ongewapend – hij had maar vijf steentjes en gebruikte er maar één – op de tot de tanden bewapende Goliath toe en bracht hem met diens eigen wapen – zijn zwaard – de genadeslag toe.

En als Israel uit Egypte wegtrekt achtervolgt Farao hen. Ingeklemd tussen diens leger en de Schelfzee lijkt Israëls positie kansloos. Maar (Ex. 14: 19, 20): Dan breekt op: de engel Gods die ging voor het aanschijn van Israëls leger, en gaat áchter hen mee; ook breekt op: de wolkzuil, van voor hun aanschijn, en gaat áchter hen staan. Hij komt tussen het leger van Egypte en het leger van Israël,- zo is er de wolk én het duister en verlicht hij de nacht; de een kon de ander niet naderen, heel de nacht.

De strijd tegen satan is niet voor ons. De Heer Jezus is dat gevecht aangegaan om ons in de veiligheid te brengen. In de woorden van Johannes 18: 7, 8: Dan vraagt hij het hun wéér: wie zoekt ge? en zij zeggen: Jezus, de Nazoreeër! Jezus antwoordt: ik zei u al: ik ben dat; dus als ge mij zoekt, laat hen dan heengaan! Hij streed voor onze vrijheid!

 

Onze strijd

Is er dan geen strijd voor christenen? Die is er wel degelijk. Er zijn zaken die ons christenleven kunnen belemmeren. Zaken die zich soms voordoen als reuzen. Dreigend en schier onoverwinnelijk. Zo een strijd lezen we in 2 Sam. 21: 15 – 21. David gebruikte één steentje voor Goliath en had er nog vier over. Hier verslaat hij vier reuzen die Israël bedreigen.

1. De eerste reus is Jisjbi Benov (‘bergbewoner’). David is uitgeput en lijkt een makkelijke prooi. De reus telt hem al als slachtoffer. David kan niet ontsnappen. Als de vrouw in Lukas 13 die achttien jaar kromgebogen liep. Ze had een geest die haar ziek maakte en kon zich niet oprichten. De boze zit niet meer in de christen, maar hij kan de christen van buitenaf wel terneerdrukken! Wij kunnen geestelijke onzekerheden hebben die ons alle vreugde ontnemen en maken dat we ons diep ongelukkig voelen. Maar Jezus legt de handen op de vrouw en zegt vrouw, je bent verlost van je ziekte!…………. en opeens is haar rug weer recht,- en zij heeft God verheerlijkt.
Zo ook wordt Jisjbi Benov verslagen. Avisai, zoon van Tseroeja, verslaat hem en brengt hem ter dood. Avisai’s naam betekent ‘Mijn vader is bron van rijkdom.’
We leren hier ook dat je beter de hulp van medechristenen kunt zoeken in de strijd dan dat je alleen gaat veechten. Samen staan we sterker tegen de vijandelijke reuzen.

2. De tweede reus is Saf of Sippai (‘drempel’). Hij wordt verslagen door Sibechai (‘verwarring van de Heer’). Soms kunnen ons vragen kwellen waar we geen raad mee weten. Als er iets gebeurt wat we absoluut niet kunnen begrijpen komt makkelijk de vraag op ‘waarom laat God dit toe?’ Zoals Job lijden onderging waarvan hij de reden niet wist. Zoiets kan tussen God en jou in komen te staan. Kan een belemmering worden om dichter bij God te komen. Laten we de ‘droomgedrochten die ’t verstand verbazen’, een reus die ons kan kwellen, met Gods hulp bestrijden.

3. De derde reus heet Goliath (broer van de eerdere Goliath). Zijn naam betekent ‘voedsel.’ Voor een christen is het de vraag waarmee hij zich voedt. Zijn dat zaken waar zijn geloof sterker van wordt? Hoe makkelijk is het om in plaats van gezond geestelijk voedsel een snelle hap gemaksvoer te nemen. Om ongezond te verkiezen boven gezond. Wat lezen of bekijken we? Ook deze tegenstander kan een reuzenomvang aannemen. Hij wordt verslagen door Elchanan (’God is genadig’). Ook deze strijd kun je alleen met de Heer samen winnen.

4. De laatste reus heeft zes vingers aan elke hand en evenveel tenen aan elke voet. Hij hoont met zijn mond Israël. Wat doen wij met onze handen en voeten? Gaan we Gods wegen? Wat spreken wij met onze mond? Spreken wij Gods woorden? Deze reus wordt verslagen door Jonathan (J’ heeft gegeven).

 

Laten we de belemmerende reuzen in ons leven niet de kans geven om onze levende relatie met de Heer te bederven. Laten we Gods Geest meenemen in de strijd die wij te voeren hebben.

 

niet eenzaam ga ik op de vijand aan