Preek zondag 21 oktober 2012


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

vraag het je vader, hij zal je melden,-

 

Een paar weken geleden besteedden we aandacht aan het onderwerp leiderschap. We zagen toen:

· Dat de kerk kostbaar is voor Christus; hij schiep haar met het doel ‘mijn gemeente te bouwen.’

· Dat de Heer Jezus het centrale punt van de kerk is. De kerk is niet een structuur of een organisatie; de kerk is een organisme, bestaande uit alle ware Christusgelovigen.

Deze keer gaan we nader in op 1) het hoofd van de kerk en 2) de leiding in de kerk.

 

De bijbel spreekt op menige plaats over leiding en leiderschap. Bijvoorbeeld in Ef. 5: 23: omdat de man ‘hoofd’ van de vrouw is zoals ook de Christus hoofd is van de vergadering, We kunnen discussiëren over de aard van het hier aangeduide leiderschap. We kunnen niet discussiëren over de vraag of de bijbel leiderschap wil. Dat staat boven kijf.

Zelfs in de drie-ene Godheid is er sprake van onderscheid. 1 Cor. 11: 3: weet dat de Christus het hoofd is van elke man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van de Christus. Er is in de Godheid geen sprake van verschillen in belangrijkheid, maar wel van verschillende posities. De Zoon gehoorzaamt de Vader, de Heilige Geest gehoorzaamt die beiden.

Wie is nu het hoofd van de kerk? Ef 5: 14: zoals de vergadering zich onderschikt aan de Christus, en Kol. 1: 18: hij is het hoofd van het lichaam dat de vergadering is. Het is zonneklaar dat Christus zowel het fundament als het hoofd is van de wereldwijde christelijke kerk. En wij, als de leden daarvan, zijn gehouden Hem te gehoorzamen.

Is Christus daarmee ook het hoofd van d lokale gemeente? 1 Cor 1: 2 laat daarover geen misverstand bestaan: aan de gemeente van God die is in Korinthe, geheiligden in Christus Jezus, geroepen heiligen, samen met allen die de naam aanroepen van onze Heer, Jezus Christus, in elk oord,

van hen en van ons: Ook elke locale gemeente heeft Christus als hoofd. Wie dit over het hoofd ziet of ontkent, ontkent daarmee het leiderschap van Christus.

De leiding in de locale gemeente ligt bij de oudsten. Oudsten komen al in het Oude Testamant voor, op meerdere plaatsen:

· In Ex. 3: 16 – 18 moet Mozes de oudsten bijeenroepen om samen naar de Farao te gaan (: 18) en je aankomt, jij en Israëls oudsten, bij Egyptes koning…..

· Daarna lezen we over oudsten als Israel als natie wordt gevormd. Mozes vertelt de oudsten wat God aan hem heeft gezegd. En heel de gemeente antwoordt met de woorden al wat de Ene heeft gesproken  zullen we doen! Hier wordt Israel van een in de woestijn rondzwervende groep mensen tot een natie.

· Een derde keer lezen we over oudsten in 1 Sam 8: 4, 5. De oudsten lopen te hoop en bestoken Samuel met hun advies om een koning aan te stellen om ons te richten zoals bij al de volkeren!
Een niet zo gelukkig moment in Israëls geschiedenis, al bewilligt God in het verzoek van de oudsten.

· In Ezra 6 is het Darius, koning van de Meden, die bevestigd dat zijn voorganger Kores de herbouw van Jeruzalem en de tempel heeft geboden dat (: 7) de stadhouder van de Judeeërs en de oudsten van de Judeeërs moeten dat godshuis herbouwen op zijn oude plek; ze moesten er zelfs (: 8) voor betalen!

 

Helder, dat Oude Testament. Maar, zo zou u kunnen tegenwerpen, wij zijn toch een Nieuwtestamentische gemeente? Laten we Efeze 2 eens bezien. Paulus betoogt daar (: 14) dat op de Pinksterdag Christus de tussenmuur die scheiding maakte, de vijandschap, heeft weggebroken…..

In het Nieuwe testament vinden we erkende oudsten. Vijf van de acht auteurs schrijven daarover (Lucas, Petrus, Paulus, Jacobus en Johannes).

Het lijdt dan ook geen twijfel dat oudsten nodig zijn om aan de gemeente leiding te geven.

 

Laten we voor een volgende keer tevoren alvast nadenken over een paar vragen:

· Hoe krijgt een lokale kerk of gemeente oudsten?

· Aan welke kenmerken moeten oudsten voldoen?

· Welke verantwoordelijkheid hebben oudsten ten opzichte van de gemeente?

· Maar ook: wat moet er gebeuren als oudsten zich niet goed gedragen?

je oudsten, zij zullen je zeggen:

Deut. 32: 7