Preek zondag 14 oktober 2012


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

vreest niet, houdt stand,-

Over getallen – en de symboliek ervan – in de bijbel zijn dikke boeken volgeschreven. En men is daar nog lang niet over uitgesproken. We willen vandaag specifiek nadenken over het getal vijf. Maar eerst een paar wat algemenere opmerkingen.

Het getal twee is in onze kringen wel heel bekend. Hoe graag halen wij niet de zinsnede aan ‘waar twee of drie samengebracht zijn in mijn naam, daar ben ik in hun midden!’ We eigenen ons dat zelfs wel eens exclusief toe, alsof dat voor onze manier van als gemeente samenkomen bijzondere geldingskracht zou hebben. Maar daarop is wel iets af te dingen.

Een schoolbestuurder placht de bestuursbijeenkomsten in gebed op te dragen met de bede of God wilde aanwezig zijn omdat er in zijn naam werd vergaderd over schoolzaken. En daar is toch weinig tegenin te brengen, al is er weinig ‘kerkelijks’ aan!

Drie is het getal van de sterke nadruk. Paulus spreekt over geloof, hoop en liefde. De bijbel onderscheidt ziel, geest en lichaam. God is een drie-eenheid. Jezus stond op de derde dag op.

Vier is het getal van de aarde en de aardse uitgestrektheid. In het paradijs zijn vier rivieren. Gods troonwagen in Ezechiël heeft vier wezens als vertegenwoordigers van heel de wereld. Er zijn vier evangeliën met een wereldwijde strekking.

Maar dan het getal vijf. Twee (delen van) Bijbelteksten die dat getal noemen:

· Lev. 26: 8a: Achtervolgen zullen vijf van u een honderdtal

· 1 Sam 17: 40a: Hij …….kiest zich vijf gladde stenen uit de beek,

Vijf is een handvol. We hebben vijf vingers aan elke hand en vijf tenen aan elke voet. We zijn verantwoordelijk wat we doen met onze handen en waar we op onze voeten naartoe gaan. We zijn ook afhankelijk van God in de hemel die onze hand, onze voet stuurt op ons levenspad. Die afhankelijkheid belijden we als we in gebed onze twee maal vijf vingers ineenstrengelen en Gods leiding vragen. ‘Vijf’ wordt ook genoemd als klein getal waarmee God heel veel kan doen: Jezus voedde vijfduizend man met onder meer slechts vijf broden!

In Leviticus 26 is het volk Israel drie maanden uit Egypte weg. In die korte tijd is er al ontzettend veel gebeurd. En het volk heeft te verstaan gekregen dat er zegen volgt als ze het goede doen, maar vervloeking als ze het verkeerde doen. Het volk Israel was toen en is nog steeds een levend wonder. Waarom koos God het volk als zijn volk uit? Vanwege hun verdiensten? Hun goede gedrag? Hun excellente kwaliteiten?

Niks van dat al. God houdt van het volk. Niet dankzij de kwaliteiten ervan, maar eerder ondanks. Hij houdt ervan met een liefde die niet verflauwt als het volk geen wederliefde weet op te brengen.

Maar hoe kán ik je prijsgeven, Efraïm, kan ik jou uitleveren, Israël; hoe kan ik je prijsgeven als Adama, je neerzetten als Tsevojiem?- mijn hart zal zich in mij omdraaien, eensgezind zullen mijn barmhartigheden zich roeren.

God spreekt in Leviticus over de situatie dat Israel in vrede zal leven in het beloofde land. Dan kan het natuurlijk gebeuren dat er een vijand opduikt. ‘Maar dan ben ik erbij’ zegt God. ‘Hoe groot de overmacht ook is, als jullie 1) de verantwoordelijkheid nemen om te strijden en 2) dat doen in afhankelijkheid van mij, zal je overwinnen!

En dan David met z’n vijf steentjes. Al veertig dagen lang tart de Filistijnse kampvechter Goliath de Israëlieten. Er is geen kampvechter aan de Israëlische zijde die het gevecht met hem aandurft. Totdat David aankomt in het Israëlische kamp. Hij is diep verontwaardigd dat er niemand is die het opneemt tegen de Filistijn. Hij kiest vijf (getal van verantwoordelijkheid, van afhankelijkheid en van Gods vermogen om veel te doen met weinig) steentjes. En behaalt daarmee de overwinning voor Israel.

Laten we bedenken: als we iets voor God doen:

  • we zijn verantwoordelijk
  • we zijn afhankelijk
  • God kan met het weinige van ons grote dingen doen

ziet uit naar de redding door de Ene,- die hij heden aan u zal doen;