Preek zondag 22 juli 2012


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

want wij hebben geen hogepriester die niet kan meelijden met onze zwakheden,

 

Jezus heeft heel wat eigenschappen die in de bijbel – en in liederen – worden aangeduid. Hij is ‘het leven’. En ‘de waarheid’. En ‘het brood des levens’. En hij is ook (1 Joh. 2: 1) ‘voorspraak bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige;’.

 

Wat een genade, dat we een voorspraak hebben bij de Vader. Onze voorspraak is de Heer Jezus zelf. Hij is daar met zijn eigen offer bij de Vader. Eens voor altijd gebracht. Hoe vaak we ook nog zondigen, we hebben een voorspraak bij de Vader. Het zondeprobleem is wat God betreft eens voor altijd opgelost. Onze voorspraak bij de Vader berust niet op onze inspanningen, niet op onze rechtvaardige daden, maar op Zijn liefde voor ons. Onze onvolmaaktheid is weggenomen voorgoed. We zijn volmaakt volmaakt geworden door Degene die onze voorspraak is. Romeinen 8 schrijft daar bijna juichend over (: 34) Wie is het die veroordeelt? Christus Jezus, die gestorven is, wat meer is: opgewekt,- die is ter rechterhand van God, die ook voor ons pleit?

Kennelijk hebben wij dat nodig. Een advocaat die onze belangen behartigt. En we hebben er eigenlijk twee, als we goed lezen.

De Heilige Geest als Trooster

De Heilige Geest werd door de opgestane en verheerlijkte Heer gezonden aan de gemeente. “De Heilige Geest was nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was”.  (Joh. 7:39) “Indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot U niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot U zenden”. (Joh. 16:7) We zouden dus kunnen zeggen dat de Heilige Geest de hemelse vertegenwoordiger op aarde is. Hij is van de Vader uitgegaan,  (Joh. 15:26). Hij is door de verheerlijkte Heiland gezonden,  (Joh. 15:26, Joh. 16:7), tot de Gemeente. De “trooster” is de “advocaat” van Christus. Die de belangen van Christus bij de gelovige behartigt. Dat blijkt uit eigen uitspraken van de Heer Jezus.

“Die zal van Mij getuigen”.  (Joh. 15:26) Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal uit het Mijne nemen, en zal het U verkondigen”.  (Joh. 16:14)

Het is de Heilige Geest, die het leven van Christus in de gelovige openbaar maakt  (Gal. 5: 16, 25), en in hen de vrucht van de Geest teweegbrengt  (Gal. 5:22), als zij opzien naar diens verheven Zender, de verheerlijkte Heiland, zittende aan Gods rechterhand en in Hem hun vertrouwen stellen.

Christus als Trooster

Wanneer wij echter spreken van Christus als de “voorspraak”  (1 Joh. 2:1), dan zien we Hem als van ons uitgegaan tot de Vader, om onze belangen bij Hem te behartigen. Daartoe moest Hij eenmaal de broeders in alles gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw Hogepriester zou zijn voor ons, in de dingen die bij God te doen zijn.  (Hebr. 2:17) “Want alle Hogepriester uit de mensen genomen, wordt gesteld voor de mens, in de zaken, die bij God te doen zijn”  (Hebr. 5:1)

Wij hebben dus tweeërlei voorspraak: De Heilige Geest als voorspraak is door Christus gezonden van de hemel naar de aarde om Zijn belangen bij ons te behartigen. Christus, als voorspraak is van ons uitgegaan van de aarde naar de hemel, om onze belangen bij de Vader te behartigen.

maar een die evenzeer beproefd is geweest in alle dingen, behalve de zonde