Preek zondag 3 juni 2012


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:”Times New Roman”; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Wie gaat, gaat voort al wenend, dragend een handvol van het zaad,

 

Als je lekker Italiaans wil eten doe je er verstandig aan paprika’s en tomaten te kweken in eigen tuin. Tezamen met correct gekruide worstjes heb je dan de basis van een goed mediterraan maal. Maar wat doe je als blijkt dat ondanks al je goede zorgen, ondanks wieden, water geven en bemesten, de paprikaoogst vrijwel nihil is? Volhouden en het volgend jaar opnieuw proberen of opgeven?

 

Bovenstaand dilemma kennen we vast ook wel uit ons christenleven. Waar steken we onze tijd en ons geld in? Onze inspanningen om mensen met het evangelie te bereiken lijken nogal eens zonder enig resultaat te blijven. Wat dan te doen? We lezen Galaten 6: 7 – 9.

Dwaalt niet: God laat niet met zich spotten; want al wat een mens zaait dat zal hij ook oogsten; want wie zaait in de akker van zijn eigen vlees zal er verderf van oogsten, maar wie zaait in de akker van de Geest zal van de Geest eeuwig leven oogsten; laten wij in goed-doen niet verslappen; te gelegener tijd immers zullen wij oogsten als we niet verflauwen.

Les een is dat je moet zaaien met een doel voor ogen. Als het je doel is zelf meer glorie te krijgen zegt dit deel zal verderf oogsten. Als het je doel is om te pochen op je christelijke inspanningen en de resultaten daarvan ben je verkeerd bezig. Onze inspanningen voor de Heer moeten hem en Hem alleen tot doel hebben.

Pleit dit Bijbelgedeelte voor ’rechtvaardiging op grond van goede werken’, als er staat dat wie zaait in de akker van de Geest van de Geest eeuwig leven zal oogsten? Zeker niet! Maar als we in plaats van eigen eer Gods belangen in het oog houden, zaaien we op weg naar het ons al gegeven eeuwige leven. Dan zijn onze inspanningen gericht op de kroon die al voor ons klaarligt.

 

William Wilberforce (24 augustus 1759 – 29 juli 1833) was een christen en Engels parlementariër. Na zijn verkiezing op relatief jonge leeftijd tot lid van het Lagerhuis in 1784, had hij twee doelen – die hij grondde op zijn christen-zijn – voor ogen. Hij werkte aan sociale hervormingen, voornamelijk waar het ging om werkcondities van arbeiders. Werknemers moesten in die tijd buitengewoon lange dagen werken, hun gezinnen kwamen in groten getale in de steden wonen en leefden daar in mensonwaardige omstandigheden.

Daarnaast was hij – tegen vele van zijn partijgenoten in – een fervent tegenstander van de slavernij. Op 12 mei 1789 hield hij zijn eerste toespraak tegen de slavernij en vanaf toen was hij een van de leidende figuren in de beweging. Hij hield vol en uiteindelijk werd in 1807 een wet aangenomen die slavenhandel illegaal maakte. De afschaffing van de slavernij zelf werd eerst drie dagen voor zijn dood in 1833 bekrachtigd. Alle slaven in het Britse Rijk kregen hierdoor hun vrijheid terug.

God vraagt van ons trouw. Hij vraagt van ons dat we zaaien in de Geest. Dat we werken met Hemzelf voor ogen. William Wilberforce had eerst na achttien jaar zijn eerste succesje. En op de afschaffing van de slavernij moest hij meer dan veertig jaar wachten. Maar hij bleef werken ondanks het uitblijven van succes.

 

Dat is wat hier in galaten wordt bedoeld. Van onze kant wordt trouw verwacht. God zorgt voor de oogst. Die is onze verantwoordelijkheid niet. Wij moeten niet verslappen. God geeft de oogst dan te gelegener tijd.

Wat betekent dat: te gelegener tijd? Hetzelfde woord staat in Galaten 4: 4: Maar toen de volheid des tijds kwam, heeft God zijn zoon als afgezant gezonden. En in 1 Timotheus 6: 14, 15: tot aan de

verschijning van onze Heer, Jezus Christus, die hij op zijn tijden zal tonen, Het gaat steeds om het moment waarop God zijn voornemen volvoert.

En dat geld took voor de oogst na onze inspanningen. God gaat over die oogst en over het tijdstip daarvan. Misschien in ons leven nog, misschien ook niet. Va ons wordt trouw verwacht. Trouw aan onze opdracht in het Koninkrijk van God. Gericht op Gods eer en grootheid. God geeft dan het resultaat te gelegener tijd. Op Zijn tijd dus.

wie thuiskomt, komt áan in júbel, als dráger ván zijn schóven.

Menselssohn, Elias, No 32: Wer bis an das Ende beharrt, der wird selig werden (Wie tot het einde volhardt, zal zalig worden.) http://www.youtube.com/watch?v=2uOm4BMYHA8