Preek zondag 15 april 2012


0 false 21 18 pt 18 pt 0 0 false false false /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Times New Roman”; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-fareast-language:EN-US;}

jij bent mijn beminde zoon,

 

“De bijbel spreekt op elke bladzijde over Jezus Christus” is een bekende uitspraak. De zin van de Bijbelverhalen is niet louter en alleen maar de daarin beschreven geschiedenis zelf. Elk Bijbelverhaal wijst ergens naar toe, en dat is voor wie het zien wil altijd Jezus Christus. Met een citaat zou je kunnen zeggen “Lees maar, er staat niet wat er staat.” Lezen achter de letters, daar gaat het dan om. Een verdieping extra spitten. De geschiedenissen in perspectief brengen.

Elk verhaal, elke genealogie, elk getal, elke bladzijde, elk detail spreekt over onze Heer en Verlosser.

Laten we een paar voorbeelden nagaan.

· Al op de eerste bladzijde van de bijbel lezen we: Dan zegt God: kome er licht!- en er kómt licht. God ziet het licht aan: ja, het is goed! Het is Jezus zelf die daaraan refereert, als hij zegt (Joh. 8: 12): Als Jezus dan weer tot hen spreekt zegt hij: ik ben het licht der wereld,

· Aan het eind van Genesis 1 overziet God de schepping en dan staat er God beziet het, al wat hij heeft gemaakt en zie, het is zéér goed!- In 1 Cor 15: 28 wordt het einde van de geschiedenis beschreven, als God alles en in allen is. Daar wijst Genesis al vaan vooruit.

· In het eerste boek van de Bijbel, Genesis, vinden we één van de meer bekende profetieën over het Lam van God. In Genesis 22 gebiedt God Abraham om zijn geliefde zoon Isaac als een offergave op te offeren.

· De geschiedenis van jozef is ook zo’n duidelijke verwijzing. Jozef wordt door zijn broers verworpen, zoals de Heer Jezus door zijn volksgenoten werd veracht. Maar als er hongersnood is verwijst de Farao de mensen naar Jozef; bij hem is redding voor de hongerdood. Zo ook wijst God de vader naar zijn Zoon, als redder van de wereld.

· De offers in Leviticus wijzen vooruit naar het grote en allesomvattende offer van Jezus Christus. Alle facetten daarvan worden belicht in het brandoffer, het vredesoffer, het spijsoffer, het dankoffer en het zond- en schuldoffer.

· De Israëlieten gebruikten de tabernakel voor de eredienst aan God tijdens hun reis door de woestijn. Het ‘model’ van de tabernakel werd volgens het Bijbelverhaal door God zelf aan Mozes getoond op de berg Horeb. Mozes moest alles wat hij zag precies opschrijven en bekendmaken aan de Israëlieten, en dezen moesten vervolgens nauwkeurig aan de hand van deze beschrijving de tabernakel vervaardigen en opbouwen. En al de delen van de tabernakel en al de voorwerpen erin spreken van Jezus Christus

o Ik ben de deur

o Het wasvat voor de reiniging

o Het heilige der heiligen met zijn volmaakte vorm

· Ook in de psalmen, poëzie, gaat het om Jezus Christus. Bijvoorbeeld psalm 2:

o In vers 2 gaat het over de Éne en zíjn gezálfde!: het beeld van God en van Christus

o In vers 7 kondigt de geboorte van Jezus aan: ‘jíj bent mijn zóon, vandaag bracht ík jou óp de wéreld!

o In vers 8 laat God weten dat zijn Zoon alle heerschappij zal krijgen: en ik geef vólken jou ten érfdeel, jou in eigendom de ránden ván de áarde!

· En hoe duidelijk is psalm 22:

o Vers 2: Mijn God, mijn God, wáarom hebt ge mij vérlaten, ver van mijn bevrijding, van de wóorden díe ik brúl. De godverlatenheid aan het kruis kan nauwelijks schrijnender worden voorzegd.

o Vers 17: kwaadwilligen hebben met z’n allen míj omsíngeld, doorstoken mijn hánden én mijn vóeten. De kruisiging wordt heel precies voorspeld.

 

God bemoeit zich met mensen. En heeft dat ook altijd gedaan. Hij begon met Adam. Dat liep spaak, door onze onwil. Maar God startte opnieuw, en koos Noach uit en sloot een verbond met hem. Toen ook dat op niets uitliep, volgde Abraham. En tot slot zond God zijn Zoon. Al Gods grootheid en goedheid en zijn eindeloze liefde wordt dan zichtbaar. En van die grootheid en goedheid en liefde spreekt heel de bijbel.

 

Laten we de bijbel lezen met Jezus Christus als perspectief. En zo onder de indruk komen, meer en meer, van de grote God, die ons heil op het oog heeft.

 

in jou heb ik behagen!